11-04-2018
Forside Kontakt Reglementer Kalender Resultater Kørere Links Ti

2018 er stort rokade-år i Crosskart 

Flere kører er rykket et skridt opad, for at prøve kræfter med større maskiner og ældre konkurrenter, når det går løs på den kuperede Nisseringen ved Næstved i weekenden 14-15 april.

Nisseringen har de seneste par år ændret og udviklet banen på en meget tilskuervenlig måde, således at hele banen er overskuelig fra den traditionsrige store græsbakke.  

Crosskart XTREME: 

Det helt store trækplaster ved årets DM-premiere vil uden tvivl være sportens nye kongeklasse, Crosskart Xtreme. Her vil lyden af de fire cylindrene motorcykel motor, på op til 750 ccm. fange alles opmærksomhed når de nærmest letter fra start.

På trods af at klassen er helt ny i Dansk sammenhæng, er der alligevel stor opmærksomhed og flere prominente navne er rykket op i klassen. Den unge og altid hurtige Nicklas Lucas Jensen er rykket direkte op fra 250 ccm. klassen, for at udfordre 650 ccm. klassens mest erfarne og meget stabile, Søren Jelsbak Nielsen som også er tiltrukket at de ca. 170 hk en Crosskart Xtreme yder.

 
Nicklas Lucas i sin hurtige Xtreme
 

Kampen fortsætter i 650 ccm. 

Kampen mellem Kasper Nordstrand Larsen og Dennis Munch fortsætter i år, formentlig som den sluttede i 2017. De to kører har vist sig at være meget ens kørerne gennem det sidste stykke tid, hvilket altid udløser en hård men retfærdig kamp mellem de to gentlemens.

De to førnævnte kørere vil uden tvivl blive udfordret fra start, af en spændende oprykker, fra 250 ccm klassen Peter Olesen. De tre hurtige Herrer, vil helt klart gøre deres for at komme øverst på podiet allerede fra DM 1.  

Ny "Low-budget klasse" har debut. 450 ccm. 

I 450 ccm. er der tale om en vaskeægte verdenspremiere. Klassen for de ikke-tunede 450 ccm 4-takts maskiner er et forsøg på at trække helt nye kører ind i sporten, gerne folk uden tidligere motorsport erfaring kan komme i gang med mindre budgetter end normalt. Lige som en ikke-tunet motor er resten af reglementet bygget op omkring såvel almindeligt brændstof som støddæmpere der ikke må kunne justeres. Alt sammen for at holde omkostningerne nede og samtidig gøre alle karts mere eller mindre ens og konkurrencedygtige.

To deltager er tilmeldt og flere på vej. I løbet af sommeren forventer man at have deltagere nok, til at kunne kører egne 450 ccm. heats. Indtil da, afvikles 450 ccm. klassen i heats blandet med 650 ccm.

250 ccm. "Talent klassen"

250 ccm. er typisk der hvor de unge talenter for alvor kan udfolde sig og vise hvad de har lært i de noget langsommere 85 og 125 ccm. karts. Samtidig er det også her, hvor de hurtige oprykkere fra 125 ccm. for alvor skal holde kablet stramt, hvis de vil gøre sig bemærket blandt de etablerede kører som bla.  Casper B. Larsen og Daniel Johansen. De to erfarne 250 ccm. kører vil som altid være bejlere til pokalen, men jokeren i år, som kan snyde dem, må være sidste års Danmarksmester i 125 ccm. Tobias Andersen. Tobias har i år taget springet op i de hurtige og ekstremt omdrejningsvillige 2-taks motorer, som altid er garant for action og underholdning.


 Daniel yderst til venstre, er top motiveret i 2018
 

125 ccm.  

Kampen kommer umiddelbart til at stå i mellem sidste års nr. 2 og nr. 3 i Mesterskabet. Henholdsvis norske Thomas E. Murstad og Morten B. Bertelsen er klar til start og det kan kun blive spændene at se, hvem af de to der trækker det længste strå i første runde.

125 ccm. klassen er sammen med 85 ccm. den klasse med flest tilmeldinger, godt hjulpet på vej af en stor del norske og svenske unge der i flere år har mødt op til alle afdelinger af det Danske mesterskab. Klassen er også her hvor de unge udvikler sig mest, så der kan nemt komme et par overraskelser gennem sæsonen.

 85 ccm.

 Her er det næsten umuligt at spå om en vinder. De helt unge drenge og piger kører nøjagtig lige stærkt på de lige stykker og er langt fra bange for at presse deres materiel til det yderste. Med en god blanding af danske, norske og svenske kører er der garanti for spænding når de slippes løs på den snoede og krævende Nisseringen. Alle vil vinde og trods deres unge alder, behersker de på imponerende vis karterne som var de langt ældre. Deltagerne i 85 ccm. klassen er altid inspirerende og et besøg værd i depotet.

 Crosskart Mini

 Fem tilmeldte deltagere i klassen fra 6 år og op efter, gør at de håbefulde racere vil kæmpe med de samme konkurrenter i hvert heat, hele løbet. Det vil sige at de fra start kan måle sig med de andre men også nemt kan tage revanche i heatet efter. Alle fem deltagere er danske og gengangere fra sidste år. De vil være klar fra start og kæmpe så snart de grønne lamper tændes for første gang, efter en lang vinterpause. Sidste års vinder, Jonas Nielsen, må anses som værende favoritten men i Crosskart Mini kan alt ske.


2017 guldvinder Jonas Nielsen skal forsvare titlen i 2018

Tekst: Daugberg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

læs

 

Dette Websted blev sidst opdateret 11. april 2018